fredag, september 10, 2010

Lena Endre om skådespelerskornas sexuella härskarteknik

Jag tittade på Malou von Sivers TV-program Efter tio med skådespelerskan Lena Endre. Endre visade prov på mod i samband med att hon kritiserade feministernas försök att inskränka hennes kulturella frihet. I TV4:s program Efter tio berättade Endre även om skådespelerskornas sexuella makt och om skådespelerskornas skamliga förslag till hennes man, filmregissören Richard Hobert. En eloge till Lena Endre med anledning av hennes motstånd avseende feministernas kulturrevolution.

Lena Endre i Dagens Nyheter:

"Teatern kan inte vara en plats för politisk korrekthet, snöpt hängivelse och ängslan. Hängivelsen, som är baserad på våra högst personliga upplevelser och erfarenheter av livet och konstnärligt uttolkade av var och en, ser inte alltid ut som den politiska agendan för dagen. Hängivelsen är personlig. Vi har gjort val. Jag har gjort mina val. Noga genomtänkta."

Sveriges alla kvinnor borde lyssna till Lena Endres ord "Jag har gjort mina val. Noga och genomtänkta." och hädanefter sluta upp med att i tid och otid skylla sina tillkortakommanden i livet på hjärnspöken i form av könsmaktsordning och patriarkat.

Dagens Nyheter:
Lena Endre: ”Vi vill vara fria i vårt skapande”

TV4:
Lena Endre om sexuella trakasserier i kulturvärlden

Inga kommentarer: