torsdag, september 22, 2011

Minnenas blogg: Tuttar, terrorister och brinnande kön

Jag roade mig med att läsa några blogginlägg ur framlidne författaren, journalisten och bloggaren Kurt Lundgrens bloggarkiv. Jag ska låta återge några guldkorn ur Lundgrens blogg Östra Ölands fria horisont i en serie inlägg framöver. Håll till godo.

Kurt Lundgren:

"Tuttar, terrorister och brinnande kön

Jag har tidigare beskrivit genusforskningen som en modern bluff; med påståendet menar jag att genusforskning är en vetenskaplig återvändsgränd, att den är vetenskaplig mumbo jumbo med ungefär samma bärighet som slagruteforskning eller astrologi. I förra sekelskiftets Wien låg de sysslolösa överklassdamerna på Freuds soffa; samma överklass vid detta sekelskifte slår ihjäl tiden med genusforskning.

Inriktningen av en forskning, dess ambitioner, syften och inneboende styrka finner man i C-uppsatser och seminariepapper. Där sätter vetenskapsparadigmet sina skarpaste stämplar. Låt mig återge rubrikerna på några C-uppsatser samt några seminarieämnen i genus-, gender- och queerforskningen:

Flashback eller Backlash, en strukturanalys av genusordningen i J R R Tolkiens och Peter Jacksons Lord of the Rings.

Nerds on film. En studie av alternativ maskulinitet i Revenge of the Nerds.

Machoideal och eller meningslös underhållning. Om fem mäns berättelser kring krigsfilmen Saving Private Ryan med fokus på maskulinitet och publiken som meningsskapare.

Queer feminitet. Icke heterosexuella feministiska tjejer kommer till tals.

Tuttar och terrorister. Om mediarapportering om Göteborgskravallerna.

Könet brinner heter en forskarkurs. På ett seminarium kan man få höra om queer-arkitektur och dess förhållande till det performativa jaget samt lustfylld revolt, om det karnevaliska skrattet, etc.

Vilka vetenskapliga framsteg som kan göras på dessa redovisade frågeställningar förstår jag inte, inte heller om allt detta genusskådande kan leda fram mot ett yrke."

Med facit i hand. Vilka vetenskapliga framsteg resulterade egentligen genusforskningen "tuttar och terrorister" eller genuskursen "Könet brinner" i? Genusvetenskap, en modern bluff och pseudovetenskapligt mumbo jumbo. Så sant som det är sagt.

Kurt Lundgren, Östra Ölands fria horisont:
Tuttar, terrorister och brinnande kön

Inga kommentarer: