lördag, augusti 25, 2012

Tillämpad genuspedagogik

Jag hittade av en slump en artikel som publicerades i Ystads Allehanda år 2010. Ta även gärna del av psykiatriprofessor Mikael Landéns inställning till genuspedagogik, se länk till ett tidigare blogginlägg nedan.

Ystads Allehanda:

"Jag håller upp en kniv och en gaffel. Vilken är feminin och vilken är maskulin?

Den frågan fick genuspedagogerna Helena Magnusson och Britten Dehlin nyligen på ett möte.

– Alla svarade att gaffeln var mest feminin. Då bytte de ut kniven mot en sked, och plötsligt var det skeden som var feminin. Vi hade gjort ett könsbyte på bestick, säger Helena Magnusson."


Vad säger bloggens läsare? Vilken är feminin och vilken är maskulin av besticken? Svår fråga, må jag säga. Jag måste nog för egen del be om att få återkomma med ett svar efter att först ha studerat några kurser i genusvetenskap på universitet. Jag vill för allt i världen inte riskera att dra en förhastad slutsats om bestickens kön.

Sveriges barn borde lära genuspedagogerna att inte leka vid matbordet. Genuspedagogik, sicket trams.

Ystads Allehanda:
"Jämställdhet har en enorm attraktionskraft"

Tidigare inlägg på samma tema:
Genuspedagogik, ett gigantiskt experiment på barn

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är de fantastiska de där genustramsarna?
http://toklandet.wordpress.com/2012/07/25/akta-lycka-for-en-genuspedagog/

MVH
Toklandet