lördag, januari 05, 2008

Angående Linna Johanssons krönika i Expressen

Jösses, Per Ström fick verkligen radikalfeministerna att gå bananas via hans debattartikel i Svenska Dagbladet härförleden. Idag publicerade Expressen en krönika av Linna Johansson. Johanssons krönika kretsade uteslutande kring partnervåld bland homosexuella medborgare, vilket Johansson i förvirrade ordalag hävdade berodde på mäns partnervåld i heterosexuella sammanhang. Ja, så tolkade åtminstone jag Johanssons artikel, men jag kanske misstog mig, ty jag mäktade näppeligen med att läsa igenom Johanssons långrandiga krönika på grund av all feministisk smörja. Johanssons öppning imponerade i alla fall ingalunda, utan legitimerade snarare Ströms kritik av feministisk propaganda i vetenskaplig förklädnad.

Linna Johansson:

"Som en försenad julklapp skulle jag vilja räcka över det senaste numret av Tidskrift för Genusvetenskap till Pär Ström. Där presenterar forskarna Carin Holmberg och Ulrica Stjernqvist landets första kartläggning av våld i homosexuella relationer: ”Samkönat våld – vad är det och vilket stöd behövs”."

Per Ström:

"Denna vrångbild förstärks av forskningsrapporter som påfallande ofta är vinklade, utförda av hängivna feminister som redan från början bestämt sig för vad de vill få fram. Och medierna papegojar glatt vidare den feministiska propagandan."

Johansson refererade till Tidskrift för Genusvetenskap, ett namn som gjorde att jag drog mig till minnes en annan otäck tidning vid namn Genus. I samband med Bokmässan i Göteborg 2006 lyssnade jag till ett panelsamtal. Feministiskt initiativs grundare Tiina Rosenberg deltog och hon passade på att nära på skrämma slag på mig genom att via nästintill hysteriska skrik förespråka feministiska fackförbund. I anslutning till aktuell tillställning försåg man även åhörarna med feministisk propaganda i form av tidningen Genus.
Nåväl, tillbaka till Johanssons krönika. Jag saknade en och annan logisk förklaring till Johanssons påstådda samband mellan mäns våld i form av gatuvåld, huliganvåld med mera och samkönade pars relationsbetingade våld. Även om Johansson förvisso refererade till en så kallad forskningsavhandling så borde hon kanske ändå i sin krönika via logiska resonemang visa på ovanstående samband och inte bara svänga sig med sedvanlig feministisk rappakalja.

Expressen:
Linna Johansson: Ström förstår inte våldet

Svenska Dagbladet:
Män kuvas av statlig feminism

Den Nya Välfärden, ljudfil i mp3-format:
Mansförtryck och kvinnovälde (*.mp3)

Den Nya Välfärden, textfil i pdf-format:
Mansförtryck och kvinnovälde (*.pdf)

Tidigare inlägg i samma tema:
Per Ströms debattartikel i Svenska Dagbladet
Genus och Tiina Rosenberg på Bokmässan i Göteborg

Inga kommentarer: