fredag, oktober 09, 2009

Relationsproblem på grund av jämställdhet

Jag gick igenom morgonens nyhetsskörd och fann en humoristisk artikel i Svenska Dagbladet. En "Orolig 25-åring" frågade tidningens psykolog Madeleine Gauffin Rahme om relationstråd.

"Orolig 25-åring" i Svenska Dagbladet:

"Jag är dock livrädd att falla i en genusfälla där jag sitter ihop med någon som alltid kommer att prioritera sin karriär. Kanske kommer det alltid vara så här? Jag vet inte om jag orkar vara ihop med ett känslomässigt skal, mitt bekräftelsebehov är oändligt. Vad kan vi göra?"

Svenska kvinnors verklighetsförankring torde vara bortom all räddning. Aktuell kvinna fruktade alltså att "falla i en genusfälla". SvDs artikel visade på kvinnornas kval till följd av dagens jämställdhetshets. Aktuell kvinna vill leva i en jämställd relation och erhålla oändlig bekräftelse. SvDs psykolog Rahme flamsade med i genussvängen och svarade med nedanstående ord.

Madeleine Gauffin Rahme:

"Det finns naturligtvis ingen given mall för detta men man bör undvika att hamna i de stereotypa könsstrukturerna som bland annat innebär att mannen står för inköp av kapitalaror och kvinnan köper mat. Tjänar din vän mycket mer än du bör han väl också betala något mer för era gemensamma kostnader eller på annat sätt bidra mer."

Frågeställarens problem torde bestå i hennes oförmåga att förstå familjernas livssituation på grund av hennes inskränkta genusperspektiv. Aktuell kvinna undvek måhända att falla i en genusfälla, men i gengäld gick hon på en rejäl genusblåsning. Man ska nämligen inte göra ett könskrig av en relation genom att ställa orimliga krav och tävla i ekonomisk framgång, utan tillsammans och i samförstånd försöka skapa en kärleksfull tvåsamhet. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. En form av familjekommunism med andra ord. Dagens svenska kvinna torde dock lida av stora existentiella problem till följd av samhällets jämställdhetshysteri. En jämställd kvinna måste kompromissa mellan sin individuella strävan i livet och tvåsamhetens uppoffring. Tala om jämställdhetsproblem, alltså ett problem till följd av jämställdhet.

Svenska Dagbladet:
"Jag är livrädd att falla i en genusfälla"

1 kommentar:

Anonym sa...

Har just läst igenom lite av din blogg och måste säga att jag älskar det! Jag håller verkligen med dig.

Men jag blir lite nyfiken på vem du är? Jag hittade aldrig någonting om dig som person?

/ Caroline