söndag, maj 23, 2010

Kvoteringschock i Socialdemokraterna

Expressen publicerade idag en artikel i vilken Mona Sahlins urusla anseende bland partiets egna medlemsskara återigen stod i fokus. 30 procent av Socialdemokraternas medlemmar ansåg i Expressens- och Demoskops opinionsmätning att Fredrik Reinfeldt skulle utgöra en bättre statsminister än partiets ordförande Mona Sahlin.

Expressen:

"Siffrorna är katastrofala för Mona Sahlin som i flera förtroendemätningar fått bottenbetyg. Den unika mätningen avslöjar att också de egna sviker henne.
Bland de svarande som uppgett att de sympatiserar med Socialdemokraterna säger bara 69 procent att de tror att Mona Sahlin skulle sköta sitt arbete som statsminister bäst. 30 procent av socialdemokraterna svarar - Fredrik Reinfeldt."

Mona Sahlins oförmåga att framstå som en värdig socialdemokratisk statsministerkandidat torde vara ett resultat av dels hennes tidigare ekonomiska slarv, dels med anledning av hennes avsaknad av ledaregenskaper. Sahlins examen i form av ett "knullborgarmärke" torde även få en och annan medlem att hysa vissa tvivel gällande Sahlins kompetens. Dessutom borde till och med en och annan indoktrinerad socialdemokrat understundom förmå genomskåda Sahlins målsättning att demontera barnens främsta trygghetssystem i form av kärnfamiljen. Partimedlemmarna må även vara aningen missnöjda med partiets val av Sahlin som ordförande, ett val som utgjorde ett skräckexempel på könskvotering. Initierade medborgare torde nämligen vara väl införstådda med att Socialdemokraternas valberedning diskriminerade partiets män i samband med att partiets valberedning föreslog Sahlin som enda kandidat till partiets ordförandepost. I ärlighetens namn ska dock tilläggas att Sahlin i slutändan erhöll partimedlemmarnas stöd i samband med att hon valdes till ordförande i Socialdemokraterna, visserligen utan en enda motkandidat, men i alla fall.

Jag ska avsluta mitt inlägg genom att ännu en gång citera framlidne Kurt Lundgren, författare, journalist, och sist men inte minst mannen bakom bloggen Östra Ölands fria horisont. Håll till godo med Lundgrens utsökta politiska satir.

Kurt Lundgren:

"Mona tog knullborgarmärket, så stod det i en kommentar till denna blogg - skämt, skoj, nys trodde vi väl alla, men dra mig på en liten vagn.

Den person som vill bli Sveriges nästa statsminister har tagit Knullborgarmärket . Mina irononier, sarkasmer, mina skämt och det jag håller på med kan inte matcha verkligheten - Knullborgarmärket, det hade jag aldrig kunnat hitta på, verkligheten är underbarare än dikten, fantasin kan inte längre matcha verkligheten, jag lägger nog av, tror jag."

Expressen:
S-väljare: Reinfeldt är en bättre statsminister
Ulf Nilsson: Palme förde krig mot familjen

Kurt Lundgren:
Knullborgarmärket för en blivande statsminister

Tidigare inlägg i samma tema:
Nej till kvotering, nej till Mona Sahlin
Vänsterkoalitionens krigsförklaring mot familjen

Inga kommentarer: