lördag, augusti 22, 2009

Claes Deckers feministiska metamorfors

Minns ni The Buggles låt Video killed the radio star? Jag kom att tänka på The Buggles låt i samband med att jag efterforskade Claes Deckers öde. Minns ni Claes Decker? Decker gjorde sig känd bland allmänheten genom att skänka en miljon kronor till Feministiskt initiativ i samband med riksdagsvalet 2006. Hans skymtade även förbi i filmen om Fi, Viljornas kamp. Decker investerade alltså en miljon i Feministiskt initiativ och blev med tiden känd som partiets mjölkko. Slutet gott, allting gott. Decker försvann utan förvarning från rampljuset och med tiden började en viss oro att gnaga inom mig. Stod allting verkligen rätt till med Deckers försvinnande? Vad hade feministerna egentligen hittat på med Decker? Låg han styckad i Feministiskt initiativs rosa valbyrå? Matades han med såpass mycket genuspropaganda att han kvävdes? Nej, verkligheten visade sig vara än värre. Feministernas inflytande på Decker fick honom nämligen att genomgå en feministisk metamorfors!

Decker framstod en gång i tiden som en rekorderlig man. Han gav intryck av att vara en till synes frisk och välmående svensk man i medelåldern. Decker kändes igen på sin randiga 80-talsskjorta, blåa jeans och en någorlunda välkammad snedlugg. Min oro gällande Decker fick mig att eftersöka honom och slutligen gav mitt idoga sökande resultat. En sten föll från mitt hjärta i samband med att jag återfann Decker vid liv. Jag fick dock en smärre chock i samband med att jag fann honom eftersom han näppeligen gick att känna igen. Av Deckers medelålders vita heterosexuella utseende syntes intet, istället framstod Decker som en övervintrad hippie. Hans snedlugg hade förbytts till en okammad hårboll och på hans näsa vilade schymanska genusglasögon. Deckers feministiska metamorfors måste anses utgöra ett varnande exempel på vad några års medlemskap i Fi kan göra med en människa. På nedanstående bild syns Decker före och efter hans feministiska metamorfors. På kvinnans T-shirt syns texten NORMAL, men kan man verkligen säga samma sak om Decker? Vad f-n gjorde feministerna med Claes Decker, allvarligt?


Tidigare inlägg i samma tema:
Fi:s Claes Decker i SvD

Inga kommentarer: