tisdag, november 10, 2009

Mångkulturell landstorm?

Sveriges nya förbundskapten i fotboll, Erik Hamrén, meddelade att Zlatan Ibrahimovic eventuellt ska sluta spela fotboll i svenska landslaget. Ralf Edström kommenterade Ibrahimovics besked med följande ord.

Ralf Edström:

"Otroligt att man inte ställer upp för sitt landslaget. Jag är av den gamla skolan, att det är en skyldighet att ställa upp i landslaget."

Ibrahimovics inställning till blågult gav mig anledning att fundera på invandrarnas lojalitet med Sverige även i andra sammanhang. Jag vill minnas att Kurt Lundgren i ett blogginlägg en gång i tiden ifrågasatte invandrarnas lojalitet med Sverige i händelse av en väpnad konflikt. Lundgrens fråga torde inte vara oberättigad, ty redan idag tycks en del medborgare av utländsk bakgrund attackera Sverige inifrån. Vems parti ska merparten av Sveriges alla medborgare av utländsk bakgrund ta i händelse av krig? Ska Sveriges alla utlandsfödda medborgare i likhet med Ibrahimovic svika Sverige eller ska man hörsamma stormklockorna?

Expressen:
"Oerhört tråkigt att han nobbar"

1 kommentar:

Magnus sa...

Reagerade på samma sätt som dig när jag läste nyheten (kommenterar den också på min egen blogg).

För att sedan svara på din fråga: Nästan alla våra invandrare har kommit hit av rent praktiska skäl, så när de finner det mer praktiskt att flytta någon annanstans (t.ex. för att Sverige råkar in i en nationell kris) - klart som fan att de gör det!