tisdag, juli 06, 2010

Björn Afzelius om könskvotering

Björn Afzelius politiska engagemang torde inte utgöra en överraskning, men att Afzelius tog avstånd från könsdiskriminering gjorde att han erhöll än större respekt.

Intervju i GT 1994:

"Jag säger en del obekväma sanningar som få vågar nämna högt, menar Björn. Jag gör upp med hela skiten.
- Det finns mycket rädsla för att ha egna åsikter. Jag vill komma åt det okritiska grupptänkandet och dumheten.
Som det här med könskvotering. Det tycker han inte om. I låten "Varannan damernas" sjunger han om att tvinga folk till något de inte kan.
- Ja det blir väl ett jävla rabalder om den. Men det er inte emot kvinnorna, utan låten handlar om att alla skal konkurrera på lika villkor. Jag hade en kvinnlig trummis i mitt förra band. Helt enkelt för att hon var bäst av de jag testade."

Vad skulle Sveriges feministmaffia säga om man hörde Afzelius inkorrekta politiska budskap? Afzelius gjorde ovanstående uttalande 1994 och om en artist skulle våga sig på att säga samma sak idag så torde artisten i fråga i samma veva säga tack och adjö till all massmedial uppmärksamhet för tid och evighet. Nu gick inte Afzelius i regimens ledband varpå han också tvingades söka sympati utom landets gränser. Sveriges medborgare kanske borde lära ett och annat av Afzelius. Sveriges medborgare borde måhända sluta knäböja för feminismen och istället försvara individens rätt att själv välja väg i livet, utan att låta sig begränsas av feministernas fördomsfulla föreställningsvärld i form av genusperspektiv, könsmaktsordning och patriarkat.

björnafzelius.com:
Jag gör upp med hela skiten

Tidigare inlägg i samma tema:
Varannan damernas, vad är det för jävla trams?

Inga kommentarer: