måndag, oktober 19, 2009

Sverigedemokraternas Kent Ekeroth citerade Jens Orback

Sverigedemokraternas Kent Ekeroth citerade tydligen Socialdemokraternas fd jämställdhetsminister Jens Orback i samband med att Ekeroth höll tal på Sverigedemokraternas partikongress.

Kent Ekeroth:

"Jag hade också en härlig syster till min mormor i Kanada som levde med en häst."

Nej, jag skämtade bara med er. Ekeroth citerade Orbacks ord i en dokumentärfilm gällande Islam, se länk nedan.

Apropå Sverigedemokraterna. Partiets nyvalda andre vice ordförande Carina Herrstedt passade på att ge feminismen en känga i samband med partiets kongress.

Carina Herrstedt:

"Men när hon under intervjun av en delegat blir tillfrågad om hon vill bli nominerad som vice ordförande, ett snäpp högre, på grund av att hon är kvinna, ”lite grann som i Danmark med Pia Kjersgard”, så säger hon nej.

–Jag vill inte komma in bara för att jag är kvinna, förklarar hon.

Carina Herrstedt är emot kvotering och någon feminist är hon verkligen inte. Och ingen anhängare av partiets kvinnogrupp, SD-kvinnor.

–Jag känner inte att den behövs, alla kan rymmas i partiet."

I Sverigedemokraterna tycks man alltså inte favoritvisera en kvinna med anledning av hennes könstillhörighet. I Socialdemokraterna torde man resonera precis tvärtom. Socialdemokraternas valberedning bestämde nämligen att partiets nästa ordförande måste vara en kvinna varpå man nominerade en enda kandidat i form av Mona Sahlin. I likhet med Monty Pythons Colin "Bomber" Harris lyckades Mona Sahlin sedan besegra sig själv i partiets val av ny partiordförande.

YouTube:
Monty Python Colin 'Bomber' Harris

Svenska Dagbladet:
Hon är SD:s affischkvinna
Jens Orback: Olustigt att förekomma i SD-tal

Tidigare inlägg i samma tema:
Orbacks mormors syster fick stryk av Drew Barrymore

Inga kommentarer: